tisdag 12 februari 2008

Kattmat är farligt o Bosse Ringholm är ett känt ansikte.


Idag blir ämnet media och vinkling av saker och ting.

Göteborgs Universitet kom nyligen med en undersökning som visade hur väljarna, och framför allt studenterna, blivit mer okunniga. Tydligen har vi blivit markant sämre på att kunna namnge politiker och även på att berätta hur den sittande regeringen såg ut. Som exempel gavs Bosse Ringholm dålig igenkänning hos studenterna. Bosse Ringholm - är han verkligen ett bra mått på huruvida vi är bra på politik i detta land? När vi senare i undersökningen ser att vi faktiskt har bra koll på partierna rent ideologiskt, ja då stärks mitt tvivel. Jag är nämligen av den meningen att personer skall vara underkastade ideologi när det kommer till partipolitik.

För övrigt tror jag att partipolitiken lider av exakt samma problem som musik och filmbranschen och att det är där det stora tappet av politisk kunskap finns. Vad jag menar är att man helt enkelt inte hänger med. Aldrig har möjligheterna att konsumera musik och film varit större, och aldrig har heller möjligheterna varit större att diskutera politik, sprida sina åsikter med mera. Dock så vevar politiken på i gamla fotspår, med träig byråkrati och en form som har sett likadan ut i 100tals år. Jag tror inte alls att intresset för vår omvärld är avsevärt mindre idag, men intresset för partipolitiken tror jag nog är rätt lågt. Vad det beror på vet jag inte, men jag kan tänka mig att det har att göra med att partipolitiken inte passar in med det övriga samhället (paradoxalt nog).

Alltså, vad säger oss undersökningen? Svenska Dagbladet menar att svenska väljare är okunniga. Ja i att definiera vem Bosse Ringholm är ja, men det är inte samma sak som att vi är okunniga. Vi var ju duktiga på partiernas ideologier exempelvis. Vi skulle lika gärna kunna haft rubriken: "Svenska väljare kan sin ideologi".

Göteborgs Posten och en hel del andra medier rapporterar idag om hur en förskollärare bjöd barnen på kattmat. Va i h-e? tänker väl de flesta vid första anblicken. Men vänta lite? Är kattmat farlig? Nej, inte det minsta, men det känns ju lite äckligt. Frågan är dock om det fanns en tanke bakom? Ja det verkar ju faktiskt så; barnen arbetade med katten som temaarbete och kattmat är väl en av sakerna som är direkt kopplat till fenomenet katt så vi antar att det fanns en tanke bakom. Det kanske i och för sig kan ses som äckligt att äta kattmat, men jag tror inte att förskolan ställde in skollunchen och inte heller tror jag att förskollärarna tvingade barnen att äta kattmat à la svullo, nej snarare var det säkert en lite äckelrolig comic relief/intressehöjare, ett pedagogiskt trick som inte är att förringa. Vissa kanske ändå skulle kalla det etiskt oriktigt, men då hoppas jag att de aldrig har varit med sitt barn på McDonalds, inte åker bil till förskolan, inte röker eller dricker när deras barn ser, inte sätter på en videofilm när barnen behöver stimulans etc.

Jag skulle kunna tänka mig den här rubriken istället: "Driven förskollärare prövar djärvt pedagogiskt trick i en av de bästa undervisningsmetoderna - temaarbete"

Ja vad ville jag med det här? Som vanligt; tänk själv. Gôrt!

Inga kommentarer: