Visar inlägg med etikett klimathot. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett klimathot. Visa alla inlägg

onsdag 5 december 2007

Jul igen, jävla otur


5 500:-, det är vad genomsnittssvensken lägger på julhandeln enligt Nordea. 5 500:-!! Det är ju snudd på en månadslön för en låginkomsttagare. Vad är det som är så skojigt med att lägga pengar på att panikköpa saker som få behöver och äta ihjäl sig av mat som de flesta ändå äter året runt?

För mig är köphysterin kring julen det yttersta beviset i att vi har slutat tänka. Att jobba en månad extra om året för att kunna sitta på julaftonskvällen äckligt mätt och beskådandes en hög av saker som minst hälften aldrig skulle köpts in av dig själv verkar ju bara absurt. Inte för att jag inte gillar god mat och att umgås kring lite tända ljus och en kopp glögg, men jag har svårt att tänka mig att det måste gå till extrem för att jag skall tycka att det är trevligt. Står valet mellan att jobba en månad mindre per år och att spendera adventtiden med att krysta fram julklappar så vet jag vad vad jag väljer.

- Men barnen måste ju få julklappar i alla fall. Jo julklappar är väl inte bara fel, men att stressa in till Toys are us på julaftonsdagen för att man inser att storebror har fått julklappar för 150:- mer än lillebror är ju bara helt galet. Skall man se till barnens bästa och följa ovanstående resonemang kanske det är bättre att vara hemma och vara förälder en månad extra om året?

Såg för övrigt att gps:en väntades bli en storsäljare i julhandeln. Vem [i gemen] har användning för en gps egentligen? Folk som inte kan läsa skyltar eller har förlorat närminnet? Försök till exempel åka taxi idag utan att få minst en paniksväng där taxichauffören i sista sekund läser på gps:en att det visst skulle svängas nu. Som mitt förra blogginlägg tog upp verkar det som om vi lagt hjärnan på hatthyllan och letar efter sanningar som någon annan förser en med, exempelvis en gps.

Jag vet inte varför, men det verkar vara väldigt svårt se helheten av våra handlingar. Ta en nyhetssändning där det först rapporteras om klimatförändringar som inom femtio år - i worst case scenario - kommer att skicka oss och våra barn in i ett helvete som får digerdöden och andra världskrigstyskland att likna en bagatell. Efter detta inslag kommer en snubbe som glatt meddelar att julhandeln kommer att öka i år igen, att tillväxten är så och så hög och levnadsstandarden ökat så och så mycket i Sverige. Ingen koppling görs där emellan. Nä, business as usual, heja heja.

Jag önskar mig ett uppvaknande i julklapp. Inse att det är osunt och slöseri med livet att jobba 7-16 varje dag. Inse att du och alla andra mår bättre av cykla till jobbet istället för att åka bil. Inse att det är vi som har makten. Skit i byråkratiserade politiker och våga vara den som tar steget till ett liv som leder till en framtid och inte förskräckelse.

torsdag 14 juni 2007

för lång näsa?


Ja då hade man miljöångest igen. Efter en "vinter" där jag varit djupt deprimerad så fort jag tänkt på den globala uppvärmningen och inte tyckt det varit speciellt skojigt med tussilago i februari och 20 grader varmt i mars så har jag den sista tiden lugnat mig något. Jag har inte fått panik när jag på morgonen gått förbi bilköerna på E6:an som smyger fram i 25 km/h och inte heller orkat klaga på alla flata politiker som vägrar fatta beslut om miljöskatter och överhuvudtaget några som helst impopulära beslut. (eller; sittande regering har ju lyckats göra en omfördelning av pengar som borde varit impopulärt, men tydligen inte?)

Nu har dock ångesten börjat smyga sig på igen. En solbränna orsakad av ett ozonskikt tunnare än en hamburgare på gyllene måsen och diverse tidningsartiklar om hemskheter som denna miljökatstrof vittnar om späder på ångesten. Jobbigast att läsa om är dock inte alla översvämingar, torkor eller orkaner. Jobbigast är helt klart insikten i människors trångsynthet och oförmåga att se längre än näsan räcker. I dagens DN kunde man t.ex. läsa om hur flyget inom Norden ökar kraftigt. Jaha, här går man o källsorterar, cyklar och åker tåg. Till vilken nytta? En sådan flygresa kräver väl några hundra års källsorterande. Suck.

Inte heller verkar det finnas ett helhetstänkande. Min största fundering på det här området är nog miljö kontra hälsa. Klockrent är väl det exempel där de poshiga brudarna glider in till den överhaussade träningsanläggningen i sina SUV (super unintelligent vehicle?), där de gladeligen betalar 700:- i månaden för att få köra sin spinning (låtsascykla i grupp). Hur j-la dum i huvudet får man bli? Eller har jag missat något? Skulle man inte kunna sätta sig på sin cykel istället och köra några mil, gratis, miljövänligt, utsikt och inte hälften så fånigt. Men idag verkar det som att saker o ting är bättre bara det kostar pengar. Den minst lika bittra komikern Denis O´leary, gjorde ett lysande uttalande om det tidiga 90-talets gym-uppfinning Stairmaster, alltså en gå-i-trappor-simulator. "What´s next, the fuckin´ chairmaster? I sit up, I sit down"

Ok miljöförstöring verkar inte vara något som Svensson bryr sig om och det är klart, inom de närmsta decennierna får vi väl mest lite drägligare klimat och snyggare solbränna. Dock missar man en annan aspekt när det inriktas så starkt på koldioxidutsläpp. Hälsoaspekten är redan idag så skrämmande att jag inte förstår varför sensationsjournalistiken inte nappat där. Som exempel dör det i Sverige varje år ca 1000 personer en för tidig död pga av marknära ozon som bildas när det är sol och det är mycket avgaser. I dagens VF kunde man läsa om en forskningsrapport som talade om att det varje år dör ca 14 000 personer i direkt miljöförstöringsrelaterade sjukdomar. Cancer som orsakats av miljögifteroch bilavgaser, lungsjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar m.m. 14 000!!!

Men det skall köras bil, helst själv, och helst i en bil byggd för att kunna invadera mindre länder. Det skall flygas, för tåget är ju till för mesar och kommunister. Och det skall resas till diverse charterorter, för vart skall man annars stoppa sina pengar? Turista i Sverige? Ha ha så fånigt, när man kan dricka finkelrom o titta på sexturism i Thailand? Och det skall drickas tyskt mineralvatten för det är ju så gött. Kranvatten kan man ju inte dricka, nä fy fan, det är bara för lågt. Det skall helt enkelt kosta pengar, då är det bättre.

Går det att såga av grenen till det mänskliga släkträdet, för nu vill jag inte vara med i den gemenskapen längre. Kanske man kan lägga in ansökan om att få bli en liten trast eller nå´t? Då skulle jag åka omkring o skita ned SUV:ar, skaffa mig fågelinfluensa och bygga bo i Vita Husets matsal, sjunga fina fågelsånger för cyklisterna och avlutningsvis kamikazeflyga in i en jetmotor på ett fullbelagt charterplan så de får nödlanda i Turkmenistan och bli av med reskassan i ett försök att muta sig till ett visum. Fast det är klart, då kommer väl Nordic Battle Group och startar ett nytt krig i ett fritagningsförsök. Fan också!
Vad göra?