Visar inlägg med etikett oljeutsläpp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett oljeutsläpp. Visa alla inlägg

lördag 8 december 2007

O helt plötsligt blev det svart?


Ett av de värre oljeutsläppen vi skådat skedde igår utanför sydkorea. Utsläppet hotar skyddad våtmark, nationalparker, stora fiskodlingar m.m. Ungefär 1000 man jobbar med att försöka minimera skadan. 1000 man? (DN)
- Vi har inte ens tillräckligt med hinkar att bära olja i, säger en av de frivilliga. Hinkar?

Sådana här saker gör mig till ett levande frågetecken. Borde det inte vara det här som vi har internationella styrkor till? Skicka dit en så där 10 000 stridspittar från hela världen som kan stå och skrika och arrangera varandra i prydliga rader på stränderna som de så gärna vill. Klä in dem i lambipapper eller utrusta dem med ett gäng slamsugar. För hur svårt kan det vara? Så klart jättesvårt om man inte är nog många, men nog finns det ett gäng soldater, scouter, miljövänner eller vad det nu kan vara som gladeligen skulle åka dit o skopa lite olja och få någon slags medalj.

För det händer ju ändå relativt ofta att någon fylltratt till kapten somnar vid rodret och drattar in i ett fartyg eller går på grund. Exxon valdez katastrofen har redan hänt och saneringen av den kostade runt 10 miljarder kronor, ekonomiska skäl kan alltså inte förklara att de står där utan hinkar. Borde inte någon inrättat en slags beredskap för kommande oljekatastrofer? Eller finns det rent av, men används inte?

Jag blir så konfunderad av sådana här grejer, men det kanske är någon som har en bra förklaring där ute?