söndag 30 december 2007

Bomber o granater


Är det någon mer än jag som undgått paranoiditet? Ibland känns det så. Allt för många verkar måla fan på väggen och se bovar och banditer i varje gathörn. Låt mig exemplifiera;

1. Hemma-larmbranschen går för fulla muggar och helt plötsligt vill Svensson trygga sin hötorgskonst och plattTV genom att installera ett alarmsystem till en ringa kostnad av 495:- i månaden. Inga fel i det kanske? Jo, för jag vill ändå påstå att hotet som vi känner är ett rätt så fiktivt hot som målas upp av bolagen som tjänar pengar på dessa larminstallationer. Visst finns det bovar och banditer, men inbrottsstatistiken har inte ändrats sedan den tiden då vi vågade gå fem minuter till kiosken utan att låsa varken dörr eller cykel, utan faktiskt minskat. Dock upplever vi att vi lever i en värld full ev elakingar och stänger in oss bakom murar och staket.

2. När jag var i Berlin i höstas så åkte jag omkring en hel del i deras tunnelbana U-Bahn. Indoktrinerad som man är av bilder på östtyska poliser och gränspatruller samt att jag även transporterat mig själv med Sveriges motsvarighet i Stockholm så förväntade jag mig en rigorös säkerhetskontroll och en allt igenom ganska otrevlig upplevelse. Döm av min förvåning när det inte fanns en enda tunnelbanespärr! Inga spärrvakter och Securitasvakter som står o tallar på batongen i brist på tjuvåkande förortskids. Helt tydligt var att biljettköpandet fick man klara av själv. Nu säger jag inte att tjuvåkandet är mindre i Berlin, säkert större, men vad härligt det var att inte behöva få den där känslan av att man stämplar in i ett underjordiskt fängelse, som jag ofta får i tunnelbanan i Sthlm.

3. "Bomber"! Jag tror att hela Sverige - eller kanske är det likadant i hela världen - fått en masshallucination som föreställer en tickande bomb. Inte många dagar går utan att vi får höra om att polisen sprängt sönder en konservburk, en kvarglömd väska eller en kartong. Om jag vore terrorist skulle jag då inte lägga en bomb i en väska eller kartong eller något annat som visats i Hollywoddfilmer, för det verkar vara Säpos största informationskälla. Helt tydligt är att grabbarna som förr ringde till brandkåren och sa att det brann på skolan för att få en håltimma nu har fått ett mycket bättre verktyg.

4. Flygsäkerheten har i och med vätskeförbudet (old news I know) nått höjden. Detta förutsätter att alla piloter, säkerhetspersonal, flygvärdinnor, cateringpersonal är helgon. Har man glömt att 9/11-terroristerna var utbildade piloter? Men paranoida politiker som vill verka slagkraftiga "on the war on terror" tar till alla medel att försvara sitt representationskonto.

Varför behöver vi stänga in oss som musslor och sätta taggarna ut mot omvärlden? Varför skall vi tro det sämsta om folk? Jag är helt övertygad om att hela mentaliteten är en produkt av ett överbeskyddande samhälle där media fått härja fritt i jakt på lösnummerförsäljning. Vi bombarderas av elakheter och "sanningar" och visst, vi har ett samhälle som kan vara våldsamt, men fortfarande är 99% av oss goda människor som inte vill dig något ont. Är du rädd att förlora dina ägodelar? Ja, men ge inte bort dem till ett säkerhetsföretag en gång i månaden då.

Men det är klart; i en värld där man kan starta krig genom påhittade anklagelser om massförstörelsevapen och världen tittar på och tycker det är okej - ja det är klart - då måste man ju få tjäna en slant på att sprida myter som får ett helt land att gå omkring och vara rädda.

Än en gång; tänk själv! Statistik som är till ekonomisk fördel för någon; kolla själv. (akrylamid anyone?)

Inga kommentarer: