lördag 13 juni 2009

Jihad eller Yihaa!?


Läser idag i GP att Säpo reglebundet tar in muslimer till förhör, eller så kallad dialog. Ingen advokat, inga efternamn på förhörsledarna, inget åtal eller uttalad misstanke. Det skall vara en preventiv åtgärd för att de unga muslimerna inte skall utvecklas till terrorister. Enbart religiös tillhörighet är alltså en orsak för att misstänkliggöra ungdomar. Låt mig förklara hur dumt detta är.

1. Ok, hur många terrordåd har egentligen begåtts i Islams namn i vår del av världen? Jag räknar till inga. Bombningarna i Londons tunnelbana var det engelska medborgare som gjorde. ETA är vad jag vet spanjorer, IRA irländare, Bader-Meinhof tyskar, Höger liksom vänsterextremister i Sverige allt som oftast "svenskar" uppfödda i radhus osv.

2. Att misstänkliggöra och skapa distans till en specifik folkgrupp brukar vara ett ganska bra recept på att bygga upp motsättningar och i förlängningen terrordåd. 9/11 någon?

3. Vi har idag i Sverige en utbredd organiserad brottlighet som är faktisk, påtaglig och inget eventuellt framtidshot. Kanske borde Säpo lägga - för att vara populistisk - våra skattepengar på att bekämpa nuet istället för att smeka det stora landet i väst medhårs i sann Mcarthy-anda.

4. Åsiktsregistering är vad jag vet förbjudet i länder som kallar sig demokratier.

5. Religionsfrihet är en grundpelare i just det samma.

6. Vad tror man att man skall åstadkomma? Och hur? 24/7-bevakning på alla misstänkta terrorister (det bor närmare en halv miljon muslimer i Sverige)?

IPRED, FRA, Säpo, videoövervakning, uttökat gränsskydd kring EU, högerextrema vindar i EU-valet....utvecklingen är ganska tydlig. Och skrämmande. Från att vi globalt sett länge blivit mer och mer öppna ser vi allt större och oftare tecken på protektionism och rädsla, ekonomiskt som säkerhetspolitiskt. Underblåst av politiker som spelar på populism och ser karriären och framtida röster som viktigare än ideologisk övertygelse är det en bomb som är riktigt otäck.

Aldrig mer sas det efter andra världskriget. Sen dess har vi haft etniska och politiska rensningar i Kosovo, Rwanda, Kambodja, Chile m.fl. Och nu vetta fan om inte muslimerna har fått ta över judarnas roll som slagpåse. Stjärnan på armen känns inte så väldigt långt borta när Säpo leker Gestapo eller om det är CIA. Eller kanske är det stjärnan i klassen när det gäller underättelsetjänst; Stasi som är den våta drömmen i de hemliga korridorerna?

För att sätta saken i perspektiv. Häpnadsväckande 1,2 miljoner människor dog 2008 i trafikolyckor globalt sett, ett irakiskt barn dör var femte minut pga av kriget (UNICEF), 16 000 barn dör varje dag av svält, 1500 personer begår självmord i Sverige varje år osv. Och Säpo jagar terrorister i ett land som har samma hotbild som en myrslok i en myrstack.

Mitt recept om det nu är muslimer man är rädd för. Sparka hela Säpo och anställ bara muslimer. Garanterat terrorfritt från Al- Quaida o co. Men däremot skulle nog landet i väst komma som ett brev på posten. Fast det är ju inte terrorism, det är ju demokratiska mord i förebyggande syfte. Döda hundratusen och rädda en.

Sammanfattningsvis, av de skallande rop som kan skrikas är jag faktiskt mer rädd för Yihaaa!! än Jihad!

(Förresten, hur var det när kungen och Bosse Ringström blev tårtade, Anna Lindh blev mördad, Åklagare Barbro Jönsson fick sin brevlåda bortsprängd, krögarfamiljen som vittnade mot Bandidos fick sin bil utbränd? Var det militanta muslimer? Hade Säpo konferens då?)

4 kommentarer:

hemskt anonym sa...

Punkt ett känns vacklande. Visst vinklar du fram att det snarare är deras nationalitet vilken står mer i fokus men att utesluta en religiös ståndpunkt pga av härkomst känns rätt löjligt. Eller hur menar du?

Intressant läsning i övrigt. Roligt med någon som delar med sig på det här sättet.

P sa...

Tack för kommentar i denna inte så väl uppdaterade blogg.

JAg vet inte om jag förstod din kommentar rätt, men här är lite fler tankar.

Jag menar att vi lika gärna kan förvänta oss terrordåd från vilken svenne som helst. Rent historisk sett är europa och sverige i stort sett befriade från terrordåd med klar muslimsk koppling. Säpo kan enligt grundlagen om religionsfrihet inte heller veta vilka som tillber islam, alltså gör man inte heller ett urval ens från den ganska vacklande grunden.

Religiös tillhörighet är nog inte så intressant som ett svagt psyke i den här kontexten. Skall vi börja misstänkliggöra folk på de grunderna ja då blir det jobbigt.

Men huvudpoängen är så klart man inte kan förhöra människor på de grunder som SÄPO gör i en rättsstat. Jag vet inte hur många grundlagar som bryts om GP:s artikel stämmer.

hemskt anonym sa...

Jag misstänkte nog att du syftade på detta. Men förstår du från vilket håll jag kommer när jag vill anmärka på när du ställer dig frågan om antalet terrordåd vilka skett i våra kretsar? Du poängterar "i islams namn" & sedan bevisar du; ett antal på noll, efter att ha gett exempel på gruppmedlemmarnas nationaliteter.. Äsch, det var bara en tanke som störde mig.


SÄPOs anledningar och arbetssätt är ju tydligen fullständigt barocka men det mer relevanta blir vilka som låter dessa hemliga konstaplar springa runt och organisera nonsens?

Avrapporteringen de (bör) gör(a) varje år till regeringen borde väl iallafall innehålla någonting likt vad de faktiskt gör och med politiker som officiellt inte tar upp någon vidare integrering- eller invandrarpolitik är de nog inte de första med att placera hakan annorlunda när något sådan här kommer upp...
Nej jag vet faktiskt inte, kommer denna 'preventiva åtgärd' igenom systemet?
Kan en stat luta sig tillbaka på ett sådan rygg gjort av fördomar?

Vi sitter för säkra och för aningslösa. Fundamentalism och terrorism kopplas sällan till annat än mellanöstern eller islam för de flesta, inte nödvändigtvis endast för ungdomar.
Kan man inte skapa en acceptens för en såpass utbredd religion so isalm i ett såpass mångsidigt land som Sverige? Kan man inte skapa en förståelse och lärdom för och om en sådan utbredd religion i ett såpass upplyst land som Sverige?

Det främmande är intressant för svensken. Så länge som det inte kommer nära eller förändrar. Så länge som det inte påverkar. Så länge som det inte existerar.

Ibland skäms man för att tillhöra en grupp. Eller för att vara människa över huvud taget.

Börjar glida över mot klyschan man knappt får ge en dubbelsidig bild utav. Den som bara är positiv i andras ögon än Sd. Rätt trött på invandringspolitiksfan vilken mitt under-jag skriker om. Dock gör inte min hjärna det. Jag måste upp och se min film om några timmar så det får bli sömn.

Förresten är punkt två strålande

P sa...

NU tror jag att jag förstod din kritik. Att jag själv gör misstaget att koppla ihop nationalitet och religion. En tysk kan så klart lika gärna vara muslim som en iranier kan vara kristen. My bad.

Ja det är en infekterad fråga det här med många dimensioner. Hur många miljarders miljarder läggs det ned världen över på att bekämpa något som eventuellt kommer att ske [terrordåd], istället för att bygga upp en värld som står på grundvalar av tillit och medmänsklighet.

Jag må vara naiv, men bästa sättet att inte skaffa sig ovänner måste väl vara att bli kompisar? 5800 miljarder SEK har kriget mot terrorismen efter 9/11 hittills kostat enligt SVD.se den 1:e februari. Jämförelsevis är Sveriges stadsbudget på ca. 800-1000 miljarder. Man kan inte köpa vänner säger de, men 5800 miljarder i biståndsarbete hade nog omvänt en och annan USA-hatare.