måndag 21 mars 2011

Dömheter


SD:s Kent Ekeroth lämnar in motioner till riksdagen. DN intervjuar. Och jag plockar några citat och bemöter dem med lite andra fakta. Nedan är resultatet:

– Det är självklart att man gett upp sina rättigheter att stanna i det här landet om man visar total brist på respekt för de regler som är satta. (Kent Ekeroth) [apropå förslaget att upprepade inbrott av invandrare ger omedelbar utvisning]

Lägligt nog kom en omfattande forskning om att utländsk bakgrund inte är en faktor som påverkar brottslighet.(*) Eftersom Sverigedemokraterna enligt egna uppgifter inte är rasister eller gör skillnad på folk så antar jag att även "svenskar" kan få ge upp sina rättigheter? Annars blir det ju väldigt knepigt.

– Man kommer inte att få svenskt medborgarskap om man är så illiterat att man inte kan svenska. (Kent Ekeroth)

Här tar jag lite fakta från den egna kunskapsbanken. Jag har undervisat elever som hette Olsson och Andersson som nog många skulle klassa in som "kan inte svenska" (inte minst betygskriterierna från Skolverket). Ut med dem alltså. Vi har ju nationella prov i nian. Och nu vill man ha ännu tidigare. Det är ju fantastiskt. DÅ kan vi slänga ut ännu fler barn. Migrationsverket tycks ju gilla det. (**)

– Det finns de som inte förtjänar det [att komma ut ur fängelset]. De har begått någonting grovt mot en eller flera människor, då förtjänar de helt enkelt inte att komma ut igen. Det finns de som har sagt upp sina moraliska rättigheter. Och de ska inte ut igen. (Kent Ekeroth) [apropå att livstidsstraffet skall vara just livstid]

Här väljer jag allra helst ett citat från Robert Gangis, ordförande i New Yorks kriminalvårdsförening. "Att bygga fler fängelser för att bemöta brottslighet är som att bygga fler kyrkogårdar för att komma till rätta med en dödlig sjukdom."

Samtidigt är SD:s uttalande så otroligt kontraproduktivt i en annan aspekt som SD gärna gör gällande när det gäller invandrarfrågan; ekonomi. Förstår SD vad det kostar att ha en fånge inlåst en livstid? I USA la man 2001 57 miljarder dollar på fångvård. 57 miljarder!! Man funderar ju över vad mycket gott man skulle kunna göra för 57 miljarder dollar i preventiva syften? Läs gärna om USA:s straffsystem i länken nedan och fundera på om det verkar vara en bra idé? (***) Slutligen på den här punkten; mina elever brukar också säga att det är klart att man ska få livstid. Sen tänker vi och diskuterar lite i ett bredare perspektiv. Då brukar de flesta ändra ståndpunkt utan att jag skriver det på näsan på dem.

Jag skrattar och gråter när jag läser de här försöken att blanda in logik i förslag som baserar sig på inget annat än ett vi och dom tänkande. Fy!

(*)http://www.samfak.su.se/content/1/c6/01/18/63/SULCISWP_2011_1.pdf
(**) http://www.sydsvenskan.se/lund/article1414614/Barn-riskerar-utvisas-ensamma.html
(***) http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=689&module_instance=12

Inga kommentarer: