måndag 24 november 2008

Naturligt är konstigt


Har ni sett debatten om alla möjliga sorters märkningar på miljövänliga varor? EU-blommor, kravmärken, rödlistad fisk, svanar, grodor, troll m.m. (Nja kanske inte troll) Har ni också sett hur alla affärer nu trycker på miljön för att vi skall känna oss duktiga? Coop har t.ex. en summering längst ned på kvittot där det står hur många miljövänliga varor vi köpt.

Jag funderar lite på varför det är så att vi skall skilja ut det ekologiska och miljövänliga från det andra. Borde det inte istället vara så att man skiljer ut o varnar för varor som är fulla av gift, tillsatser, har rest hundratals mil, är producerade av arbetare som knappt tjänar någonting under dåliga förhållanden? Vem behöver veta att en banan är ekologisk egentligen? Är det någon som vill veta hur man undviker varor som är schysst tillverkade?

Detta tänkande harmonierar med det som kallas miljöbil. Skrattretande egentligen. Hur kan en bil vara miljövänlig? Att det dessutom är subventionerat är lite märkligt i mina ögon. Nog för att det är bättre att folk köper "miljö"-bilar än stadsjeepar, men problemet ligger väl inte direkt där, eller? En suv som bara körs när det verkligen behövs är t.ex. så klart fantastiskt mycket miljövänligare än en "miljö"-bil som åker många mil om dagen. Skulle inte Regeringen istället ge bort lite cyklar till folk som valde ett helt miljövänligt alternativ? Vi har även en faktor att räkna med att tillverkningen av en ny bil producerar extremt mycket utsläpp. Stålverken är exempelvis en av de största bovarna till utsläpp av växthusgaser. Då kan det t.o.m. vara så att för miljöns bästa skulle det vara bättre att åka runt i sin gamla Volvo.

Kan vi inte istället från och med nu kalla saker för sina rätta namn? En "ekologisk" banan behöver inga epitet, det är helt enkelt en banan såsom den är skapad av gud, big bang eller vilken skapelseberättelse som är din påse. Det är helt enkelt själva konstitutionen av en banan, inget mer - inget mindre.Vad som idag är en "vanlig" banan skall förslagsvis kallas för; "hårt besprutad banan producerad under odrägliga förhållanden".

- Men nu tar han väl i, kanske ni tänker? Börjar det inte lukta maskrosvin och 70-tal? Detta är dock inget som är varken en vänster- eller miljöradikal åsikt utan faktiskt snarast en marknadsliberal åsikt. Fri konkurrens bygger nämligen på rättvis konkurrens och att kunden skall ha all information tillgänglig för att kunna göra ett rationellt val. Idag är det inte så, men märkningen av det ekologiska är ett försök att åskådliggöra det. Jag tycker alltså att det är att angripa problemet från fel håll. Jag förutsätter att mat skall vara obesprutad och att arbetare har det schysst, allt annat är knasigt, därför behöver jag ingen märkning. Har det dock tillsats gifter och annat, ja då vill jag veta det. Gärna med en döskalle eller blinkande röda lampor.

Idag är "miljövänligt" ett alternativ, något utanför det vanliga. Jag frågar mig; när blev det naturliga det konstiga?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Problemet med miljömärkning eller "miljövidrig-märkning" är att svanen, falken och krav samt de andra märknngarna är något som man fåt betala för att få ha på sin vara. Jag tror tyvärr inte att det är särskilt många producenter som skulle betala för att få ha en märkning som har en negativ effekt på försäljningen. Återstår då att tvinga på de dåliga varorna märkningen, men vem ska sköta märkningen? Statlig myndighet? Ideell organisation? Jag tror att svaret blir att ekonomin vinner över ekologin och att kostnaden blir för hög. Tyvärr!

P sa...

Tack för din kommenatar. Jo visst är det så, men det var ett försök att spetsa till det lite.

Dock finns det något som heter producentansvar som jag tycker utnyttjas alldeles för lite. Det är exempelvis producentens ansvar att inte ha en förpackning som är onödigt stor/energikrävande och att förpackningarna samlas in. Min uppfattning är inte att det görs speciellt bra.

Det största hyckleriet tycker jag nog dock att handlarna står för. Ica o Konsum m.fl. skriver hur ekologiska och miljövänliga de är i alla reklamutskick vilket självklart är bra om det får oss att handla mer miljövänligt. Samtidigt smäller man upp köpcenter som kräver att man har bil för att ta sig dit, säljer gladeligen 98 % av sina varor som miljöpåfrestande och självklart dagligen försöker få oss att handla mer än vad vi behöver. Lite som Svenska spel dänger iväg många hundratals miljoner på reklam samtidigt som man informerar om spelberoende.

Jag hoppas på Pärleporten eller dylik moralstorteringsmekanism där hycklarna får ta trappan ned.

Tommy sa...

Tror inte att producentansvaret kommer förrän konsumentansvaret har tagit fart ordentligt.

Än så länge är det många som går efter priset när de handlar. Varför skulle annars Lidl klara sig?

Att det är miljövänliga "alternativ" som det fokuseras på är för att bedöva våra dåliga samveten.

"Titta så många miljövänliga saker jag har handlat!. Nu kan jag ge mig själv en klapp på axeln och åka lite extra långt med bilen."

Men i sak håller jag med dig. Det borde fokuseras mer på de miljöförstörande produkterna men som David skrev så lär det bli svårt att genomföra.

Och skrämselpropaganda fungerar inte heller, se på alla rökare.

P sa...

Äh, det är helt enkelt för mesigt i politiken. Skulle politikerna bry sig mer om sakfrågor än att bli omvalda skulle det nog hända något. Därför anser jag att mandatperioder för politiker skall tidsbestämmas.

Sen undrar jag varför åldersstigna män som kommer dö inom 15-20 år har ansvaret att bygga ett långsiktigt samhälle. Det är lätt att sätta kortsiktiga ekonomiska vinster framför långsiktigta lösningar om man ändå inte behöver se eländet.

Anonym sa...

Du verkar helt enkelt för härlig :) Pratar du lika mycket i verkligheten?
Jag handlar ofta på Lidl. Tycker själv att jag är mycket medveten och tar ett "världsligt" ansvar. Du som verkar så insatt (jag skämtade inte även om jag skrattar själv när jag ser det)
Vad menar Tommy med att "Varför skulle annars Lidl klara sig? vad är fel med Lidl....Skulle gärna läsa ett inlägg om det från dig och nej, jag jobbar INTE på Lidl. puss

Anonym sa...

Snajsig layout. Väl uttryckt. Är du säker på att du är i rätt bransch, lärarn?