söndag 23 november 2008

SD har lyckats

I opinionsundersökningar och de efterföljande kommentarerna har det ojats om Sverigedemokraternas framfart de senaste tre månaderna. En del tror att partiet kommer in i riksdagen nästa val på bekostnad av Kristdemokraterna, och det tycks o tänks vad det skulle innebära. Jag undrar om det skulle göra så stor skillnad? Vi har ju redan Sverigedemokraternas åsikter på regeringsposition.

Ja hur skall man annars tolka Moderaternas utspel om att invandrare skall skriva ett kontakt med svenska staten för att de skall veta "vad som gäller i Sverige" och vad som är "svenska regerl o värderingar". Sköter man inte detta skall bidrag och annat dras ned. Detta syftar bl.a. på den svenska jämställdheten. (GP)

Detta utspel väcker massa frågor hos mig, frågetecknen kommer här att staplas på rad:

1. Varför skall bara invandrare skriva på detta avtal? Har Schlingmann varit på en "svensk" arbetsplats och konstaterat att allt är så himla jämställt pga att det bara jobbar "svenskar" där? (Och hur kan han som själv företräder ett parti som ökat inkomstklyftorna kapitalt överhuvudtaget ta ordet jämställt i sin mun?) Är svenskar ett übermensch där alla har samma värderingar som alla kan skriva under på? Vad händer om en arbetslös "svensk" och en arbetslös invandrare begår samma ojämlika handling. Skall svensken behålla socialbidraget, men invandraren förlora sitt. I Sydafrika kallades detta apartheid, i USA raslagar och i Tyskland Nazism. I Sverige heter det tydligen moderat partipolitik.

2. Vad fan är "svenska värderingar"? Att stå i kö och inte förhäva sig? Vilka regler är det som invandrare bryter emot som alla svenskar är så duktiga på? Inte är det exempelvis att visa hänsyn för äldre, eller snarare; det är i en kollektivstrafikskontext en nutida typiskt svensk värdering att inte säga tack, hej hålla upp dörren samt att tränga sig före. Är det de "svenska" värderingarna som Schlingmann saknar hos den nyanlände Somaliern? Jag tycker att de flesta invandrare lyckas bra att efter något år att vara minst lika otacksamma för det svenska trygghetssystemet som svenskarna själva. Många invandrare slutar att säga hej till folk de inte känner, precis som vi svenskar, efter några år. Många lär sig till och med den svåra konsten att prata skit bakom ryggen i stället för att bli förbannad o rensa luften med en gång - precis som vi svenskar.

3. Vem skall kontrollera att värderingarna inte bryts? Jag vet till exempel att jag själv inte har någon större lust att åka till Thailand, det har ju de flesta svenskar har jag förstått(?). Än har jag inte åkt dit. Men jag kanske skall förlora min möjlighet till allehanda bidrag då ja ginte tänker tvättäkta "svenskt" här? Och "Per Schlingmann", kan man verkligen heta så o bo i Sverige? "Per" med "e" är ju en tysk eller norsk stavning och "Schlingmann" lyser ju germanskt blod om någonting. Nån slags indragning av den moderate pressekreterarens välfärd måste ju det vara värt, för det känns inte riktigt "svenskt"? Kanske han behöver gå på kvällskurs i tacoätning på fredagar. Det är ju "svenskt" om nånting.

Hur som helst står det väldigt klart att Sverigedemokraterna firar med saft o tårta, kanske på någon restaurang hos det "svenska"IKEA (som för övrigt ägs av holländsk stiftelse och grundades av en skattesmitare som gärna bor i sverige, men inte så gärna skattar här; ungefär vad jag uppfattar som Sverigedemokraternas uppfattning av en invandrare. Bra ironi?) Moderaterna har nu lyft in Sverigedmokraternas politik utan att ens linda in det i någon slags intergrationskontext. Nej nu ger man SD rätt och säger rätt ut att vi svenskar är lite bättre än invandrarna och att de inte ska komma hit och förstöra vår fina moral som är helt unik för Sverige och alla är överens om. Jag mår illa!

Jag tycker Sverige är ett sjukt bra land att bo i. Jag gillar verkligen det svenska trygghetssystemet (nja, som det var en gång i alla fall). Jag gillar att vi som bor inom detta land är relativt trygga och kan säga och göra vad vi vill. Jag gillar naturen. Jag gillar typiskt svensk mat. Jag har starka känslor för min hembygd och de rötter jag har där. MEN, inte känner jag någon större sympati med en Torbjörn än en Achmed om de beter sig lika illa. Inte tror jag att svenskar är snällare eller elakare än några andra människor. Jag har mött de värsta svin som hetat både Mustafa och Leif. Jag har kramat både kroater och gotlänningar.

Vi vill så gärna tro att vi är bättre än andra och det är inget konstigt med det, så funkar vi. Men ofta har vi en allt för positiv bild av oss själva och tillskriver allt för mycket negativa gruppegenskaper till andra grupper. Känner du några svenskar som du tycker är idioter? Är du då en idiot?

Avslutningsvis, varför heter hustrumisshandel när vi pratar om invandrare "deras kultur är sådan" medan hustrumisshandel i Sverige (13 900 anmälda fall 2003, mörkertalet är så klart större) snare benämns som individuella egenskaper hos misshandlaren? Tänk på den och heja Sverige!

Inga kommentarer: